Sztuka

  • Pułapki macierzyństwa
    W swym debiucie reżyserskim Maggie Gyllenhaal próbuje rozprawić się z mitem „błogosławionego stanu” i „cudownego macierzyństwa” oraz XIX wiecznej ideologii, tworzącej dla kobiety jedną rolę – matki.
  • Sztuka robienia sztuki
    Spektakl jest minimalistyczny i wnikliwy – zajmuje się ludzką słabością i niemocą, uważnie przygląda się temu z jaką determinacją chory pragnie, na powrót, wejść w świat zdrowych, jak te dwa światy są do siebie nieprzystające, jednocześnie próbuje odnaleźć, w ludzkim ograniczeniu, zwiastun siły.
  • Dasz radę!
    Od czasu pamiętnego filmu fabularnego Debiutanci z 2010 roku, amerykański reżyser Mike Mills konsekwentnie trzyma się tematyki relacji międzyludzkich, rodzinnych. Dokładniej, w każdej produkcji filmowej odsłania wątki autobiograficzne i kładzie na nich fikcjonalną nadbudowę. W najnowszym czarno-białym filmie C’mon C’mon również czerpie z tego, co intymne, własne.
  • Beksiński, „Beksiński”, Bexiński? Między autobiografią, kreacją a tożsamością (anty)bohatera
    To nie będzie jeszcze jedna rozprawka o Gombrowiczu… A jednak, chcąc nie chcąc, będą to rozważania w jakimś sensie „po Gombrowiczu”…
  • Street art – apoteoza wolności?
    W ostatnich latach street art stał się jednym z najszybciej rozwijających się nurtów sztuki współczesnej. I jednym z ciekawszych zjawisk w sztuce.
  • Przedkulturowy archetyp, czy kulturowe źródło tradycji
    Co robią artyści mający poczucie wyczerpania się konieczności formalnego nowatorstwa, jak i atrakcyjności tradycyjnych formuł estetycznych?